RavneneTittel: Ravnene
(Tredje bok i Minnesota-trilogien)
Denne omtalen vil inneholde spoilere fra de andre bøkene.
Forfatter: Vidar Sundstøl
Utgitt på Tiden Norsk Forlag 2011
Kilde: Bibliotekbok

Han hev seg ut av sengen, slo hodet så hardt i gulvet at det flammet opp på innsiden av øynene og slet i pyjamasskjorten så knappene spratt utover gulvet. De var helt mørkt i rommet, og han var i ferd med å dø.
[…] Desperat slo han rundt seg i mørket for å prøve å få noe til å skje, han visste ikke hva, visste ingenting lenger, annet enn at han ikke kunne ha lenge igjen. Hånden traff noe som gikk i gulvet med et smell og ble knust i mange biter. Han trakk pusten med et gisp, som om han nettopp hadde kommet til overflaten etter et langvarig dykk, supet i seg luft i store mengder, merket hvordan den lammende redselen langsomt begynte å slippe taket i kroppen. Skulle han ikke dø likevel?

Forlagets omtale:
Lance Hansen mistenker broren Andy for drap, og etter en jakttur som endte i et skuddrama mellom brødrene, har Lance gått i eksil i frykt for hva Andy kan finne på som hevn. Samtidig plages han av tanken om på at en mann kan bli uskyldig dømt for noe Andy har gjort, og Lance trekkes tilbake mot hjemstedet ved Lake Superior. Der møter han Chrissy, Andys tenåringsdatter, som skal vise seg å spille en uventet rolle både for drapsmysteriet og i forholdet mellom de to brødrene.

Wow – for en historien! Jeg kalte bok nummer to i trilogien for en transportetappe, som jeg fant litt for lite spennende, men likevel en god fortelling… men denne bok nummer tre altså! For en fantastisk avslutning på en fantastisk historie. Hele serien er så godt skrevet at det nesten hadde vært likegyldig hva historien hadde handlet om (Sundstøl KAN å skrive gode fortellinger), men når i tillegg historien er så godt laget, utviklet og avsluttet blir dette en av de største leseropplevelsene jeg har hatt – ever!!

Minnesota-trilogien:
Drømmenes land
De døde