Forfatter: Sue Grafton
Utgitt på Tiden 1999
Originaltittel: N is for Noose
Oversatt av Heidi Grinde
Kilde: Bibliotekbok

Forlagets omtale:
Til tross for at politimannen Tom Newquist døde en naturlig dø, får ikke enken fred og leier inn privatdetektiven Kinsey Millhone. Det enken ikke kan akseptere, er å ikke få vite hva som plaget hennes ektemann slik at han ble fratatt nattesøvnen rett før han døde. Kinsey befinner seg i småbyen Nota Lake, langt fra hjemmebane, der innbyggerne sørger over tapet av sin høyt aktede politimann. Alle hun snakker med gir Tom Newquis de beste skussmål, men saken virker håpløst. Det viser seg snart at Tom Newquist arbeidet på en drapssak rett før han døde. Saken dreide seg rundt to uløste, voldsomme dødsfall, som muligens hang sammen. Var det noe med denne saken som ikke stemte, noe som kunne forklare Newquists uro? Det hele ser så altfor tilforlatelig ut. Men notatboken som Newquist alltid bar på er forsvunnet. Snart befinner Kinsey seg i en vanskelig situasjon, der hun selv kan bli det nye jaktbyttet.

Jeg begynte å lese alfabetserien til Sue Grafton for et par år siden, og kom til M. Da ble jeg i grunn ganske lei, for det er veldig varierende kvalitet på disse bøkene. Og jo lenger ut i serien jeg kommer, jo mer lei går jeg – for det er så mye av det samme.
Så jeg tok en pause, men så slo «pliktfølelsen» inn, og jeg følte at jeg skulle fortsette for å blir ferdig med alle bokstavene i alfabetet… Men det er egentlig ikke noe særlig bra – for mye oppramsing av hva som befinner seg langs veien, hvordan hus er innredet, hva folk har på seg – typiske ting for å få boka til å bli lang nok. Slik må det vel nesten bli når en forfatter har bestemt seg for et prosjekt på denne måten – x antall bøker og man må finne på en historie for å fullføre etter intensjonen.

Jeg skal nok avslutte alfabetserien – for det er slik jeg er bygd – men jeg tar det nok slik innimellom, da flere bøker på rad blir litt i kjedeligste laget.

En tanke om “N for Nemesis av Sue Grafton

1. Jeg driver også på med å fullføre denne serien. De aller fleste bøkene leste jeg da jeg var litt yngre, og kanskje en mindre kresen leser? Jeg vet ikke. Nå synes jeg du har helt rett i at det er mye gjentakelser og oppramsing.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *